Institutul pentru Solidaritate Socială lansează raportul „Ce ne spun noile rezultate PISA despre inegalitățile educaționale din România?”

În pragul examenelor naționale din acest an, Institutul pentru Solidaritate Socială lansează raportul „Ce ne spun noile rezultate PISA despre inegalitățile educaționale din România?”. România continuă să aibă un învățământ care oferă puține șanse celor mai dezavantajați elevi, în ciuda programelor care și-au propus să faciliteze accesul la educație și să reducă inegalitățile. Ratele deRead more about Institutul pentru Solidaritate Socială lansează raportul „Ce ne spun noile rezultate PISA despre inegalitățile educaționale din România?”[…]

În pragul examenelor naționale din acest an, Institutul pentru Solidaritate Socială lansează raportul „Ce ne spun noile rezultate PISA despre inegalitățile educaționale din România?”.

România continuă să aibă un învățământ care oferă puține șanse celor mai dezavantajați elevi, în ciuda programelor care și-au propus să faciliteze accesul la educație și să reducă inegalitățile. Ratele de părăsire timpurie a școlii și diferențele de rezultate la examenele naționale între elevii din mediul rural și cei din mediul urban sunt reprezentative din acest punct de vedere.

Cât de inegal este învățământul din România? 

Institutul pentru Solidaritate Socială a lansat astăzi, 9 iunie, raportul „Ce ne spun noile rezultate PISA despre inegalitățile educaționale din România?” bazat pe datele publicate în urma testărilor PISA și a altor indicatori naționali. În raport este analizat impactul asupra performanțelor școlare ale elevilor al unor factori precum mediul de rezidență, etnia și statutul socio-economic al familiei. Datele provenite din evaluările PISA sunt importante întrucât în România nu sunt colectate date similare care să permită analiza inegalităților din sistemul educațional.

Mediul de rezidență este un factor important în accesul elevilor la educație de calitate. Infrastructura școlară în mediul rural nu are capacitatea necesară decât pentru asigurarea accesului elevilor în învățământul obligatoriu de opt clase, nefiind dezvoltată suficient pentru a permite trecerea la un învățământ obligatoriu care include și ciclul liceal. Există doar 263 de licee în mediul rural, de cinci ori mai puține decât în mediul urban. Doar 5% dintre candidații înscriși în anul 2019 pentru a susține examenul de Bacalaureat erau absolvenți ai unui liceu situat în mediul rural, iar procentul celor care părăsesc școala cu cel mult opt clase absolvite este de aproape șase ori mai mare în comune decât în municipii (25,4% v. 4.2% ). 

Etnia este un alt factor care influențează rezultatele școlare, în special în rândul elevilor de etnie romă, se arată în raportul dat publicității. Copiii romi reprezintă cea mai dezavantajată categorie de elevi din sistemul de educației românesc. În localitățile care au cel puțin 10% cetățeni care s-au declarat romi la ultimul recensământ, rata celor care părăsesc școala absolvind nu mai mult de opt clase este 77% în rândul romilor.

Nu în ultimul rând, statutul socio-economic al familiei este un factor ce influențează rezultatele școlare ale elevilor. În cadrul evaluării PISA, elevii care sunt cei mai avantajați din punct de vedere al statutului socio-economic și cultural al familiei au cu aproape 50% mai multe șanse să atingă nivelul minim de competențe la citire (nivelul 2), comparativ cu cei mai dezavantajați.

Printre recomandările raportului se numără dezvoltarea infrastructurii educaționale în mediul rural (în special pentru ciclul liceal), asigurarea transportului gratuit, în condiții sigure, tuturor elevilor de liceu care sunt nevoiți să facă naveta, reproiectarea sistemului de finanțare a învățământului preuniversitar prin renunțarea la standardul finanțării per elev și introducerea unui sistem echitabil, îmbunătățirea formării inițiale și continuă a cadrelor didactice, regândirea evaluării elevilor și a mizei evaluărilor naționale standardizate, inclusiv renunțarea la Evaluarea Națională de la finalul clasei a VIII-a și a ierarhizării liceelor.

Raportul „Ce ne spun noile rezultate PISA despre inegalitățile educaționale din România?” poate fi accesat aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.